Parkour træning for nybegyndere – 5 tips til at komme i gang

februar 27, 2018

1. Hvad er Parkour og FreeRunning?

Parkour er en form for bevægelsestræning udviklet på baggrund af militære forhindringsløb. Parkour er også en sportsaktivitet, hvor man bevæger sig hurtigt igennem et område. Parkour træningens udvikling fra militærøvelser gør, at det i visse træk minder om ikke-aggressiv kampsport. FreeRunning er en akrobatisk og atletisk aktivitet, mens Parkour er FreeRunning med visse kampsportsbevægelser. Dette betyder træning af krop og sind, så man kan overvinde forhindringerne hurtigt og effektivt.

2. Hvem kan deltage i Parkour?

Alle kan være med til Parkour og FreeRunning. Hvis du tror, Parkour og FreeRunning er for atletiske teenagedrenge i bar overkrop, tager du fejl. Parkour og FreeRunning videoer på YouTube er helt bestemt domineret af unge mænd. To af de mest almindelige undskyldninger er: “Måske hvis jeg var yngre” og “jeg er ikke i god nok form”. Selv hvis du tror du er for gammel eller for tyk, vil Parkour og FreeRunning hjælpe dig med at tabe dig, gøre dig sundere og raskere og få dig til at føle dig ung igen.

3. Hvilken form for udstyr har man brug for?

Noget af det dejlige ved Parkour og FreeRunning er, at du ikke behøver udstyr for at gøre det. Hvis du øver på et uforudsigeligt sted udenfor, får du brug for sportstøj og sko, så du er en lille smule beskyttet. Handsker, hjelm og knæbeskyttere anbefales ikke, når du træner. Læs den fulde artikel om Parkour udstyr.

Tøj: Parkour tøj bør være det sportstøj, du finder mest behageligt at have på. Mange går med lange sportsbukser, fordi de giver et tyndt lag af beskyttelse. Ligeledes bruger de fleste hættetrøjer eller langærmede bluser for at beskytte armene mod de ru overflader, de kan klatre eller falde på.

Sko: Valget af Parkour sko er kompliceret. Som nybegynder bør dit primære fokus være på ledskånende bevægelser og god form. Minimalt polstrede sko vil gøre din teknik bedre. Træning i minimalistiske sko vil også gøre fødderne og kroppen stærke på lang sigt. Er du forvirret over, hvilke sko, du skal vælge til at øve i? Bare rolig 😉 Læs denne artikel om de 4 bedste typer sko til Parkour.

4. Hvor kan man øve henne?

Endnu en fantastisk ting ved Parkour og FreeRunning er, at du kan gøre det overalt, både i naturen og på menneskeskabte steder, så længe der er forhindringer at arbejde med. En almindelig indvending fra nye udøvere er: “Jeg har ikke et godt sted at øve mig.” Steder med mange forhindringer er bedst. Parkours sande ånd er at tilpasse sig til de forhåndenværende forhindringer. Parkour er et globalt fænomen, så der er gode chancer for, at du kan finde andre traceurer i dit område, så du kan øve dig sammen med dem. Den bedste måde at finde det lokale Parkour fællesskab på er en søgning på internettet. Rigtig Parkour gøres med hårde forhindringer fra det virkelige liv såsom træer, stilladser, mure og sten.

5. Hvordan kommer man i form?

Den bedste måde at komme i form med Parkour på er ved at gøre Parkour. Fordi alle begynder på deres eget niveau, behøver man ikke at starte med vanskelige eller avancerede bevægelser. Faktisk bør man være forsigtig i begyndelsen og holde sig til enkle bevægelser, mens man kommer i bedre form og bliver mere kropsbevidst. Hvis du stadig er forvirret, eller hvis du kommer for meget til skade, skal du starte med at føje noget mere grundlæggende og organiseret, såsom jogging, stræk og nemme kropsvægtsøvelser til din træning.

Tips som Uno.dk

Ingen kommentarer

Der er lukket for kommentarer.